Szobi Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása
Börzsönyvidéki Bölcsőde, Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási, Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény
NAPSUGÁR TAGÓVODA
SZAKMAI MEGVALÓSÍTÁS RÖVID BEMUTATÁSA
Társadalmi Megújulás Operatív Program
TÁMOP-3.1.4-09/1-2009-0041
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben
AZ INTÉZMÉNY PROGRAMKÍNÁLATÁNAK RÖVID BEMUTATÁSA:
Az óvodai program lehetőséget ad arra, hogy az óvodai egységekben a saját feltételeikhez igazodva valósítsák meg a differenciált fejlesztést, a gyermekek személyiségfejlődésének segítését különböző szervezeti keretekben oldják meg (egyéni, kiscsoportos, csoportos). Alapelvei, cél-, feladatrendszere és a kimeneti fejlõdési mutatók mindenkire egyformán érvényesek.
Programuk természetesnek veszi a gyerekek közötti különbségeket, különös tekintettel van az énfejlõdésre, a hátrányok leküzdésére, a tehetség kibontakoztatására, az esélyegyenlõség biztosítására, az óvoda-iskola közötti átmenet segítésére.
Integrált nevelés keretében biztosítják a többi gyerekkel együtt nevelhető sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai nevelését, valamint a beilleszkedési-, a magatartási nehézségekkel küzdő, a hátrányos helyzetű gyermekek differenciált fejlesztését.
Nevelésük célja: a gyerekek harmonikus személyiségfejlődésének elősegítése, sokféle tevékenységi lehetőség biztosításával, a gyerekek életkori sajátosságaihoz, egyéni fejlődési üteméhez, igényeihez, szükségleteihez igazodva.
Céluk olyan gyerekek nevelése, akik:
A Helyi nevelési programjuk alapelvei:
Óvodai nevelésük megalapozza az önálló tanulást segítő képességek, a kommunikációs és a szociális kompetenciák fejlődését, ezzel segítve a gyermekeknek az óvodából az iskolába való átmenetet.
Integrált nevelés keretében biztosítják a többi gyerekekkel együtt nevelhető sajátos nevelési igényű gyerekek óvodai nevelését, valamint a beilleszkedési-, a magatartási nehézségekkel küzdő, a hátrányos helyzetû gyermekek differenciált fejlesztését, az esélyegyenlőséget. A program lehetőséget ad arra, hogy az óvodai egységekben a saját feltételeikhez igazodva valósítsák meg a differenciált fejlesztést, a gyermekek személyiségfejlődésének segítését különböző szervezeti keretekben oldják meg (egyéni, kiscsoportos, csoportos). Alapelvei, cél, feladatrendszere és a kimeneti fejlődési mutatók mindenkire egyformán érvényesek.
Az intézmény fejlesztési kapacitása
Az óvodában szakmai munkaközösség működik.
Munkája kiterjed:
Szakmai fejlesztési javaslat
A pedagógiai munka megújításának szükségessége és lehetséges irányai (célrendszer)
Az óvodai innováció céliránya a kompetencia alapú oktatási programcsomag gyakorlati megvalósítása, eredményességének mérése.
Megyei- régiós szinten az óvodákkal való szakmai együttműködés kialakítása, a jó gyakorlatok terjesztése, átvétele.
Az óvodai dokumentumoknak a szakmai elvárásokkal, célokkal történő átdolgozása.
A helyi óvodai nevelési program fejlesztése, az esélyegyenlőségi tervnek megfelelő egyéni fejlesztési tervek (és gyakorlat) hatékony alkalmazása.
A város és a beiskolázási körzet iskoláival való szakmai kapcsolat további erősítése, az óvoda-iskola átmenet elősegítése érdekében, a beiskolázás eredményességének biztosítása.
További célok:
A fejlesztés várható hatásai
A kompetenciaalapú oktatásra való átállás, a tanulók kulcskompetenciáinak erősítése
A megvalósító pedagógusok a pályázat keretében elvégzett tanfolyamon szerzett ismereteit mozgósítja, bővíti, másik része e pályázati projektnek a keretében váljék alkalmassá a kompetencia alapú óvodai programcsomag oktatására. A felvállalt kompetenciaterületek felmenő rendszerben való bevezetése az általános iskola 1. évfolyamon történő folytatása garantálja a tanulók kulcskompetenciáinak erősítését, iskolai teljesítményének javulását, a használható tudás birtoklását.
Magasabb szintű szakmai eredmények elérése
A HH és HHH gyermekek nevelése, oktatása, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének javítása
SNI gyermekek nevelése, az SNI tanulók integrált nevelése, oktatása
A pedagógusoknak a program megvalósítása során képessé kell válniuk az SNI tanulók integrált fejlesztésére, az alkalmazás képes tudás elsajátíttatására, amihez a kompetencia alapú képzések kiváló lehetőséget biztosítanak.
Magasabb szintű szakmai eredmények elérése
Különös tekintettel:
A PROJEKT KERETÉBEN MEGVALÓSULT KÉPZÉSEK, TANÁCSADÁSOK ÉS A JÓ GYAKORLAT ÁTVÉTELE
Képzések:
Folyamattanácsadók, mentorok
Intézményi innováció támogatása-Jó gyakorlat átvétele 1 db
Élményközpontú pedagógiai módszerek alkalmazása természeti környezetben
Napsugár Óvoda, Maglód
Projektcím: Jági tó és tanösvény bejárása. A két szakmai napon való részvétel magában foglalt egy csoportkirándulást a tó körüli tanösvényen, ahol a gyerekek megfigyeléseket végeztek. A vízben található élőlények (szúnyoglárva) viselkedését, mozgását hasonlították össze a tavasszal megfigyelt vizsgálati eredményekkel. Megfigyelték a természet, erdő, mező, tó változásait a korábban tapasztaltakkal. Mindezen ismeretek feldolgozására a másnapi foglalkozás keretein belül került sor. A második szakmai napon részesei lehettünk egy nagyon jó hangulatú csoportlátogatásnak, illetve bemutató foglalkozásnak, ahol átfogó képet kaptunk a csoportban kialakított környezetkultúra, és a biztonságos életvitel szokásainak kialakításáról.
A PROJEKT KERETÉBEN KIDOLGOZOTT SZAKMAI ANYAGOK
Szakmai anyag címe: Napsugár napok-Tavaszváró húsvéti készülődés
Szakmai anyag rövid leírása:
Első kidolgozásra került munkánknak, a 3 hetet meghaladó projektnek Napsugár napok-Tavasz váró húsvéti készülődés címet adtuk. Nevelőtestületünk ebben a projektben lépésekre bontva tervezte meg az óvodás korban egymással oly szoros összefüggésben lévő tevékenységeket, a játékban megvalósuló tanulást. Mivel az óvodás korú gyermek tanulására a cselekvő gondolkodás a legjellemzőbb, a csoportok óvónénijei a tevékenységeket úgy állították össze, hogy gyermekeink a lehető legtöbb érzékszerven keresztül, változatosan, izgalmas helyszíneken a számukra leginkább beépíthető módon jussanak gondolkodásra serkentő ingerekhez.
A tervekben építettünk a gyermekek természetes kíváncsiságára, és az ezt követő aktivitásra. Figyelembe vettük, hogy az óvodai tanulás célja elsősorban a képességek fejlesztése, és nem az információk bővítése. Kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy gyermekeink a felkínált tevékenységek közben, általános és pillanatnyi hangulatuktól függően folyamatosan ügyesedjenek, és verbális képességeik is fejlődjön.
Ebben az 5 hetes időszakban teljes óvodai életünket meghatározta a tavasz és húsvétvárás, mely a néphagyományok felelevenítésétől, a legújabb kornak megfelelő alkotó tevékenységek, és módszerek felhasználását is lehetővé tette.
A tavaszvárás jegyében készült a csoportokban kisze-báb, koma-tál, tavaszi ágak hajtatása, rügyeztetése. Ebben az időszakban sok kirándulásra, szabadban töltött élménygyűjtésre is adódott lehetőségünk. Komoly hangsúlyt kapott a kerti munkákkal való megismerkedés, a növények ültetése, illetve az azokról való gondoskodás. Fontosnak éreztük megtanítani,hogy a növényeket nemcsak elültetni kell, hanem gondozni, ápolni, gyomlálni is. Mindezekkel a tevékenységekkel találkozhattak itt az oviban, illetve vállalkozó kedvű szülők kertjeiben is, ahol akár igazi nagy szerszámokkal is „segíthették” a felnőttek nehéz kerti munkáit.
A Húsvétvárás jegyében nagyon sok néphagyományőrző tevékenységet szerveztünk, melynek keretében gyermekeink számtalan tojásfestő technikával ismerkedhettek meg. Ilyen volt például a hagymahéjjal való tojásfestés, az írókázás, a viasszal festés, a növényekkel való húsvéti tojásdíszítés, és még sorolhatnánk. Nagy élményt jelentett gyermekeinknek a tojásfa készítése, mely az otthonról hozott kifújt tojásokból készült. A régi kor eszközei és hangulata mellett jól megfért a legújabb technikákkal való ismerkedés, a legújabb módszerek és eljárások kipróbálása. Itt említeném a márványozott tojások festésének felfokozott hangulatát, ami olyan szemet gyönyörködtető látványt nyújtott kicsinyeinknek, hogy szinte minden nap ezt szerették volna alkalmazni. Ugyanilyen feledhetetlen élményt nyújtott a repesztett tojások elkészítése is, hiszen nemcsak az eredmény, hanem a folyamat maga is izgalommal teli pillanat volt.
Meghatározó élményként említeném a budapesti Magyar Mezőgazdasági Múzeumba szervezett húsvéti kirándulásunkat, ahol egy interaktív kiállításnak lehettünk aktív szereplői.
A témakör összefoglaló zárásaként egy az óvoda, és a szülői ház kapcsolatát erősítő kellemes hangulatú kézműves délutánt töltöttünk el, ahol a szülők legalább olyan jól érezték magukat, mint gyermekeink.
Szakmai anyag címe: Témahét: Bolygónk a Föld
Szakmai anyag rövid leírása: Ez a téma az égitestek mozgásától, a szelektív hulladékgyűjtésig számtalan dolgot felölel. Mivel tudjuk, hogy a külső világ tevékeny megismerése a gyermek számára akkor válik érdekessé, és hasznossá, ha a konkrét tapasztalatszerzést megfigyelésekhez köthetik, ha korábbi élményeiket felidézhetik, ha a tárgyakat, jelenségeket új oldalukról ismerhetik meg, ha rájöhetnek valamire. Ezért nagyon
sok olyan jellegű tevékenységet szerveztünk, melyben a gyerekek tevékenykedtetés által szereztek tapasztalatokat , és észrevétlenül gazdagodtak új ismerettel. Virágpalántákat ültettek balkonládákba, melyek a csoportszobák ablakait díszítették, és egyben megtanulták a növényekről való gondoskodást is. Az újrahasznosítás ürügyén készültek papírmasé földgömbök, ahol természetesen szóba került szűkebb természeti környezetünk tisztaságának megóvása, illetve élőhelyünk a Föld védelme. Ezzel hívtuk fel figyelmüket az újrahasznosítás lehetőségeire, beszélgettünk a környezetet szennyező ártalmas dolgokról.
Tervezés közben figyelembe vettük a kompetencia alapú programcsomag útmutatásait, és igyekeztünk biztosítani olyan meghatározó élményeket, mint pl. a Planetáriumba szervezett kirándulás, ahol egy nagyon érdekes műsort láthattunk, mely sok hasznos ismerettel gazdagította a gyerekek tudását. Süni és kis barátja, Egérke segítségével láthattuk a bolygókat, csillagokat, csillagképeket. Megtudhattuk, hogy miből vannak a hullócsillagok, melyik az ég legfényesebb csillaga. Úgy éreztük számos ismerettel és élménnyel gazdagodtak a vidám, derűs hangulatban zajló csapatmunkák, és kirándulások során. Ha ezek után a gyerekek az utcán már nem, vagy csak elvétve fogják eldobni a szemetet, akkor a témahét eseményei nem volta hiábavalóak, és adtunk valamit, amitől jobbá tudnak lenni.
Szakmai anyag címe: Önálló intézményi innováció: B.É.Z.S.
Szakmai anyag rövid leírása:
Mindennapi nevelőmunkánk tapasztalatai azt mutatják, hogy egyre több az ingerszegény környezetben nevelődő gyermek, képtelenek pozitív érzelmeik kifejezésére, megnyilvánulásaik sokszor megdöbbentőek. Szókincsük sivár, szegényes, mozgáskultúrájuk fejletlen. Ezen problémák visszavezethetők a szegényes szociokulturális helyzetre, az egyre nehezedő anyagi körülményekre, nem megfelelő életminőségre melyek negatív irányba befolyásolják gyermekeink későbbi személyiségfejlődését. Mindezek mérlegelését követően egyértelművé vált, hogy korszerű pedagógiai módszerek alkalmazásával olya innováció kidolgozásába kell kezdenünk, mely enyhíti a feltárt hiányosságokat, és lehetőségeink maximális kihasználására ad lehetőséget.
Így született meg önálló intézményi innovációnk a B.É.Z.S., melynek célja az oldott, derűs légkör megteremtése a bábbal, amelyben a gyermek a beszéd verbális- és nonverbális elemeit megismeri, a használatukhoz szükséges képességeket, készségeket elsajátítja. További célunk fejleszteni a gyermek figyelmét, észlelését, téri tájékozódását és mozgáskoordinációját. Tematikája valamennyi korcsoport számára kidolgozásra került, és az egész nevelési év során átöleli nevelőmunkánkat, hiszen hetente egyszer, „táncnap” zajlik az oviban, amit a Fekete István Általános Iskola néptánctanár nénije (Kuti Andi néni) tart ovisainknak. A bábbal való játék folyamatosan jelen van a csoportok gondozási, beszoktatási, egyéni fejlesztési feladatainak ellátásában. Vannak gyerekek, akik a beszoktatás időszakában csak a bábbal hajlandóak kommunikálni, együttműködni. Mindennapi nevelőmunkánk során azt tapasztaljuk, hogy ez az egyszerű eszköz nagymértékben megkönnyíti az óvónők munkáját, illetve a gyermekek sokkal zökkenő mentesebben, gyorsabban esnek túl az anyától való elválás nehéz időszakán.